Mats Strandberg - Sara B. Elfgren: A tűz - Egy regénylakás könyvei Mats Strandberg - Sara B. Elfgren: A tűz - Egy regénylakás könyvei
Friss posztok:
Főoldal » , , , , , , , » Mats Strandberg - Sara B. Elfgren: A tűz

Mats Strandberg - Sara B. Elfgren: A tűz

Írta: Gretty | 2013. május 30., csütörtök | 10:20

Lélegzetelállítóan szép szeptemberi égbolt feszül a facsúcsok fölött.

Fülszöveg:
Vége a nyárnak és a kiválasztott hat lányt a gimnázium második osztálya várja. A szünidő szinte rettegésben telt el, és ők felkészültek a gonosz erők következő lépésére. Ám a veszedelem olyan irányból fenyegeti őket, ahonnan egyáltalán nem számítanak rá. Egyre nyilvánvalóbb, hogy valami nagyon nincs rendjén Engelsforsban. A múlt összefonódik a jelennel, az élő találkozik a holttal. A Kiválasztottak között még szorosabb lesz a kötelék, és a lányok megint rádöbbennek, hogy a rendkívüli képesség vagy a varázslat sem vigasztalja a boldogtalan szerelmeseket és nem gyógyítja meg az összetört szíveket… A svéd szerzőpáros fiatal felnőtteknek szóló trilógiájának első kötete, a Kör, óriási sikert aratott az egész világon, és nagy várakozás előzte meg a folytatást, melyben újabb sötét és misztikus fordulatok borzolják az olvasók idegeit.

Fura könyv ez.
Fura a sorozat is, a svédek meg ezer százalék, hogy nem teljesen normálisak.

Annyi depressziót tudnak láthatóan és elrejtve is egy könyvbe sűríteni, hogy néha már a borotvapenge képe lebeg önkéntelenül is a szemem előtt.
Nem is hangolódtam rá egykönnyen a sztorira, pedig szerettem az első részt, de valahogy most szépen kijöttek azok a problémák, amikkel korábban még nem is mertem, és nem is akartam szembenézni. Amennyire szerettem az ifjúsági vonalat A körben, most annyira nehéz volt azonosulni azzal, és pont a misztika rész tartott lázban.
Sok a szereplő, nehezen követhetőek néha, ráadásul szerintem a szerkesztés sem az igazi, sokszor érzem úgy, hogy lényegtelen dolgokat részletesen leírnak, aztán meg hirtelen ugrunk pár hónapot... és újra lényegtelen dolgokat helyeznek előtérbe a szerzők. Persze nyilván nem csak azt, de volt, hogy nem értettem, miért azt a szálat követjük, amit, és nem egy másikat.

Tényleg megfordult az elején a fejemben, hogy én ezt ráhagyom, mert se kedvem, se energiám most a tinik teljesen idióta lelki világához, ahol beletörődnek a klikkesedésbe, meg problémáznak feleslegesen a súlyukon, vagy a szerelmi életükön.
Aztán még az a nagy pozitív szektásodás is... Kis híján a fejemet fogtam, pláne, amikor rájöttem, hogy a nyűglődésem ellenére is hat rám a könyv, és lazán nekimegyek azoknak, akik negatív gondolatokat árasztanak felém bármilyen formában.

Ezért aztán elgondolkodtam. Elkezdtem megfigyelni magam.
Ez a könyv gyakorlatilag tökéletes ellenpontja bármely One Direction klipnek, és amennyire bosszant a srácok fene nagy hurráoptimizmusa, és rózsaszín lányregénybe illő nyáltengere, annyira imádom is, és itt amennyire bosszant a mély depresszió, annyira vonz is. Ellentmondás ellentmondás hátán, de ha lecsupaszítok mindent, egyszerűen csak nem bírom kivonni magam se az előbbi, se az utóbbi példa hatása alól. :)

Az engelsforsi Kiválasztottak kalandjainak következő részében a lányok még mindig életképtelenek sokszor, mert lényegtelen (sokszor legalábbis tényleg lényegtelen) dolgokon problémáznak, a mágikus összeesküvés kapcsán visszatartott információk még mindig (illetve most már aztán tényleg) dühítőek, mert hagyján, hogy a tinik még nem disztingváljak napi problémáik körét, na de hogy a felnőtt szereplők is azzal húzzák az idegeimet, hogy semmit, de tényleg az ég egy adta világon SEMMI információt nem hajlandóak apokalipszis idején megosztani a tudatlan hősökkel...
És igen, rájöttem, hogy bosszant a könyv, a szereplők, kiket bár megkülönböztethető jellemek, azért nehéz elkülöníteni, a cselekmény szerkesztése szerintem néhol aránytalan az információkat illetően, de leginkább az bosszant, hogy van ebben a könyvben valami megfoghatatlan, és nehezen lehet ezt a valamit szavakkal átadni.


Valami, ami felülír minden nyavalygást, és aminek a vége az, hogy az általam nehezményezett tulajdonságai ellenére elkezd jó könyvként viselkedni. Mert csak a jó könyvekbe lehet belecsúszni annyira, hogy az ember más torkának essen a negatív hozzáállásért, ha épp a Pozitív Engelsfors hitvallásról olvas.

Sirámaim ellenére is hamar elkezdett a könyv bekúszni a gondolataimba, az érzéseimbe, mellém kucorodott észrevétlen minden este a takaró alá, és elkísért napközben, bármerre is mentem. Két mosás között arra gondoltam, hogy lehetnek ennyire depresszívek a svéd tinik, miért olyan megátalkodott önsorsrontó Anna-Karim mamája, vajon Linnéának szerencséje lesz-e a szerelemben, mikor derül ki, hogy a kékcinke valójában Vanessa famulusa... hogy a fenébe győzzük le a démonokat végre.
És járt az agyam azon, hogy mikortól mérgező az a nagy PE-bájvigyor, és mi az a határ, amíg még igenis segít a pozitív gondolkodás, hogy miért lettek ilyen gyengék a gimisek, hogy hagyják magukat kasztokba sorolni... mégis mitől jó a svéd irodalom, mikor minden idegszálam sikít a belőle áradó kilátástalanság ellen sokszor.
Mert ebben aztán van fásult életuntság, még ha épp a világért is harcolunk, és tényleg nem értem, hogy mégis miért mászott a bőröm alá a könyv, miért vonzott folyton magához.
Mert ezt tette, és az az igazság, hogy egy könyv legyen akármilyen, amennyiben nem tudok tőle szabadulni, ha folyton az eszemben jár, ha a tetteimet az befolyásolja, hogy siessek vissza hozzá, akkor az egy jó könyv, akármit is mondok én, akármit is mondanak mások.

És ez a könyv jó, hejj!, még jobb is, mint az előző, valahogy delejesebb, talán pont a pozitív-negatív kontraszt miatt, ami nem csak megcsillan, hanem rátelepszik a teljes regényre. Tény és való, hogy már nem tudok azonosulni a szereplőkkel, és nem csak azért, mert kinőttem vélhetően a tinikorból, hanem azért is, mert annak idején nem volt ám ilyen amerikai módi, hogy a népszerűek nem vegyülnek az okostojásokkal. Nem volt ilyen elkülönült társadalmi rendszer, és végtelenül zavar, hogy most van, mert szerintem hülyék, hogy ezt így kialakították maguknak, ha tényleg így van a való életben.

Nem tehetek róla, de egy ifjúsági regény, de legalább a vége, legyen már osztálykirándulás érzetű, ahol mindenki szeret mindenkit, és megszűnnek a különbségek, csak a nagy közös utazás van.
Igaz, itt megkapjuk, de kínkeservesen, és akármennyire is örülök, hogy hullanak a kisebb-nagyobb szereplők, azért fáj is, sőt, furcsa módon nekem fáj legbelül, hogy ezek a svéd tinik ennyit szenvednek.
Ennél a résznél valahogy fordult bennem valami, mert míg A körnél az ifjúsági részt szerettem, és a fantasy vonalat éreztem gyengébbnek, A tűz esetében pont a mágia kapcsán leltem nagyobb örömemet. Sok lett nekem ez a sötétség, ami a lelkekben dúl, hogy alig van némi fény, csöppnyi remény számukra, ellenben a démoni összeesküvés a háttérben, az újabb csepegtetett információk világunk bukásáról egyre jobban berántanak, mind jobban ködösítenek a "felnőttek", annál jobban akarom kinyomozni a titkaikat.

Nem tudom, hogy Elfgren és Strandberg miért fogja vissza ennyire (szerintem tudatosan) az eseményeket, vagy miért bántja ennyire a szereplőit, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen véget szánnak majd nekik a harmadik részben. Furcsa kettősség ez, olyan, amikor valamiről nagyon el akarjuk fordítani a tekintetünket, és mégsem bírunk másfelé figyelni.

Mert a visszatartott információk ellenére is, valami azért szépen körvonalazódik finom svéd módon, a rejtély egyre jobban körülfogja a történetet, ahogy engem a könyv atmoszférája.
Egyre közelebb vannak a démonok, egyre elszántabbak, én meg csak ülök itt, és kényszerből körmölök, pedig valójában belekiabálnám a kérdésem a világba, hogy
Mikor jön már a következő rész? :)

Az előolvasás lehetőségét köszönöm a  Geopen Kiadónak!

Szerző: Mats Strandberg - Sara B. Elfgren
Sorozat: Engelsfors-trilógia #2
Eredeti cím: Eld
Oldalszám:
Kiadó: Geopen
Megjelenés: 2013
Értékelés:


Ha tetszett a poszt, oszd meg másokkal is!

4 megjegyzés:

  1. Wááá, de jó, hogy Te már elolvashattad!!! Nem tudod, hogy akkor végül mikor is jelenik meg?

    VálaszTörlés
  2. Nagyon tetszett a kritikád én úgy a felénél tartok, de érzem, hogy te mire gondoltál a lassú beindulást illetően :)

    VálaszTörlés
  3. Szerintem olvasd el még egy párszor a könyvet és akkor teljesen a szívedhez fog nőni :)
    Nekem a kedvenc könyvem <3

    VálaszTörlés

Ez a blog az ÖnTörvényű Bloggerek Klubjának tagja! Bárminemű plagizálás az Éhezők viadalán való azonnali részvételt vonja maga után!

Ha vinnél valamit, merthogy nem közkincs ám ez itt...

Creative Commons Licenc
Gretty Gretty szerint a világ - Egy regénylakás könyvei című műve Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 3.0 Unported Licenc alatt van.
DMCA.com .

Ha üzennél...

Név

E-mail *

Üzenet *

Bemutatópéldány
Vendégszerepléseim a Klubrádió (95,3) Bemutatópéldány című műsorában, ahol Tímár Ágnessel beszélgetünk könyvekről.
.
 
Support : Creating Website | J. | Mas
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2010-2013 Egy regénylakás könyvei - All Rights Reserved